tisdag 29 juni 2010

Pompeja till en Skånetjej


Ännu ett obloggat plagg från den uppsjö av osorterade foton som finns i min dator.

Vad? :::

En omlottklänning storlek 2 år som jag sydde före jul. Jag fick beställningen av en god vän, som skulle ge bort klänningen till en väninna i Malmö.

Mönster :::
Omlottklänning ur Sy till barnen av Elsebeth Gynther.

Tyg :::
Pompeja av Märta-Lena Bjerhagen, för Borås textil. Detta bomullstyg från tidigt 70-tal finns i flera olika färgställningar, här som synes i brun-orange.

Plus :::
Gynthers omlottklänning är genial i sin enkelhet. Förutom att den är snygg, så är den också perfekt att växa i. Omlottskärningen gör att den först kan användas som klänning och sedan som en kortare tunika när barnet växer.
Brunt är inte min favoritfärg, men jag tycker att slutresultatet blev riktigt bra. De ceriserosa kantbanden bryter av fint mot de murrigare färgerna i tyget.
Och mönsterpassningen fram blev bra, icke att förakta.

Minus :::
Inget, faktiskt.

Inga kommentarer: