torsdag 6 januari 2011

Dansa min docka! eller Sydda klappar #3

Photobucket

Vad? :::
Brorsdotter nr 2 (storasyster till hundägaren) hade önskat sig en docka med långt, brunt hår i födelsedagspresent. Jag letade först efter en passande docka i vanliga leksaksaffärer, men kunde snabbt konstatera att moderna dockor är a) fula och b) dyra. Därför blev det en docka inköpt på Tradera i stället, en söt liten 60-talsdam med både skor, örhängen och blinkögon. Enda problemet var att den inte hann komma fram i tid till födelsedagen i november. Alltså fick den bli en julklapp istället, med några olika klädesplagg såklart: Finklänning, muddjeans med pippifickor, v-ringad velourtröja samt en hallonkjol.

Mönster :::
Grundmönster ur oumbärliga Dockans nya kläder (som just nu finns till salu på Tradera).

Tyg :::
Festklänningen är sydd i ett blå-cerise sidentyg. Jag har en hel hög med fina provlappar i siden, perfekta till dockkläder. Nedtill är den kantad med smal blå snedslå och blå brodyr. Tryckknappar i ryggen.
Jeanstyget kommer från ett par sönderklippta, lagom nötta jeans. Jag utnyttjade den befintliga fållen i nederkant. Bakfickor i pippityg från Åhléns. Röd mudd i midjan.
Den duvblå velourtröjan var tidigare en tröja i människostorlek. Jag utnyttjade den befintliga v-ringningen. Bakstycket är i marinblå velour från ett annat sönderklippt plagg.
Hallonkjolen är sydd av en smal gardinkappa, kantad med uddbrodyr från Stof 2000.

Bra :::
Det går snabbt och lätt att sy dockkläder. Det är mycket troligt att dockan får fler plagg i sin garderob så småningom.

Dåligt :::
Dockan, som brorsdottern genast döpte till Cecilia, bodde i flera veckor hemma hos mig. Hon satt uppe på ett skåp i vardagsrummet och betraktade mig med outgrundlig blick. Det är inte utan att det känns lite tomt utan henne.

Inga kommentarer: