fredag 28 januari 2011

Titta, tukaner!


Vad? :::
En av systersönerna ska snart åka på Italiensemester. Som en försenad födelsedagspresent fick han en necessär att ta med på resan.

Mönster :::
Att sy en fyrkantig necessär av den här modellen är inte svårt, men kräver viss tankeverksamhet. Eller en bra tutorial. Det vimlar av sådana på nätet, men problemet är bara att de allra, allra flesta är sydda så att necessärens foder får råa kanter. Fusk, tycker jag.
Men skam den som ger sig. Den som söker skall finna. Trägen vinner. Ja, ni fattar. Här finns faktiskt en pedagogisk beskrivning på en fint fodrad necessär. Inte helt perfekt (se nedan), men den bästa jag hittat hittills.

Tyg :::
Det svarta yttertyget är en stuvbit från Dollys, i lätt vaxad bomull. Fodret är ett tunt tyg, bomull/viskos skulle jag tro, med färgglada tukanfåglar på. Det har jag fått av en av min mammas väninnor, tack Cecilia! Dragkedja från någon loppislåda. V-applikationen i turkos bomullssammet är faststruken med vliesofix och fastsydd med tät röd zigzag.

Bra :::
Applikationer borde jag göra oftare. Vliesofix är ju verkligen hur smart som helst, och jag gillar kontrasten mellan det släta bomullstyget och sammeten. På det stora hela är jag nöjd med necessären. Min systerson var måttligt imponerad, men så blir det ju ibland.

Dåligt :::
Necessären saknar en flärp vid dragkedjan (på motsatt sida från handtaget), alltså är den lite klurig att öppna och stänga. Detta måste jag försöka komma ihåg till nästa gång.

Inga kommentarer: