tisdag 4 januari 2011

Sydda klappar #1



Vad? :::
December var en svårbloggad månad. Jag sydde och sydde och sydde, men det allra mesta kunde jag inte visa på bloggen före jul. Hela idén med julklappar är ju att de ska vara hemliga ...
Nu tänkte jag i alla fall försöka blogga ikapp. Först ut är två tygkorgar.

Mönster :::

Korgen består av en rund bottenplatta och en rektangel. Den är fodrad, och på yttertyget har jag strukit på stadigt mellanlägg. För att räkna ut rektangelns mått i förhållande till cirkelns behövs lite gammal hederlig matematik. Bottenplattans diameter x
π = korgens omkrets, och alltså längden på rektangeln. Höjden bestämmer du själv. Notera att du måste lägga på sömnsmån på dessa mått.
Här finns en bra beskrivning på hur du syr korgen. Jag har dessutom sytt på en hängare så att man kan använda korgen för förvaring i till exempel kök eller badrum om man så vill.

Tyg :::
Den vänstra korgen är sydd av ett handvävt tyg från byn Todos Santos i Guatemala. En magisk plats, känd för sina vackra textiler i främst olika blå nyanser. Korgen var en gåva till ett par med anknytning till Centralamerika, så valet av tyg är gjort med största omtanke. Fodertyget är en blålilaskimrande tygservett köpt på Myrorna.
De andra korgen är sydd av indisk bomull. Även den fodrad med en linneservett.

Bra :::
Dessa tygkorgar är enkla och användbara presenter, som jag hoppas uppskattades.

Dåligt :::

Inget!

Inga kommentarer: