torsdag 13 januari 2011

Kurbits 2.0



Vad? :::
Jag fick en Ipad i julklapp av jobbet (tack!). Givetvis behöver den ett fodral. Min tanke var (är?) att sy ett riktigt finurligt fodral som även går att använda som bordsstativ. Jag klippte och sågade (!) till ett sådant, men kom liksom aldrig fram till att sy det. Förra helgen skulle jag resa norrut, med Ipaden i bagaget, och insåg nästan i sista stund (midnatt kvällen före avresa ...) att jag nog var tvungen att sno ihop ett lite enklare fodral inför resan.


Mönster :::

Eget. Helt enkelt ett fodrat fodral med kardborrknäppning.


Tyg :::

En inte så julig jullöpare, inköpt på loppis i Viksjö, Ångermanland, för någon krona. Fodertyget är rutigt bomullstyg köpt på Erikshjälpen i Härnösand. Som mellanlägg har jag använt vanlig hobbyfilt från Tygverket. Det röda kardborrbandet har jag fått av min mamma.


Bra :::

Det gick fort att sy. Det är färgglatt. Det är nästan kurbits. Det är så långt ifrån ett trist hi-tech-fodral man kan komma. Och det är mjukt och lagom vadderat.


Dåligt :::
Frågan är om det är så smart att använda hobbyfilt som mellanlägg? Det lär ju inte gå att tvätta. Hmm ... Någon som har några tips på vad man kan använda istället? Något som ger lite stadga och samtidigt gör det lite vadderat?

6 kommentarer:

Katarina sa...

Jag använde fleece när jag sydde ett fodral till min lilla bärbara. Funkade bra tycker jag!

::: Koolon : sa...

Fleece låter ju som en bra idé. Hmm, undrar om det går att hitta tunn, lite mer kompakt fleece? Det blir lätt tjockt och knöligt att vändsy i fleece tycker jag. Men det kanske bara är övning som krävs?

Anonym sa...

Ipad! Härligt! Fordralet är "gör" snyggt som man säger här i götet.

::: Koolon : sa...

Tack Carro! Och lycka till med det köpfria halvåret :) Jag hade en köpfri månad i fjol, nyttigt och faktiskt rätt kul. Överväger starkt att göra februari köpfritt (ett helt halvår grejar jag inte).

Anonym sa...

Varför inte bordsfilt, det brukar jag använda när jag syr snuttefiltar.

Anonym sa...

Oooh, vad jag önskar att jag hade ett så fint fodral till min iPad... fast i en bok-modell, dvs. fodral som man kan öppna och stänga som en bok. Det vore perfekt! (Utbudet är riktigt dåligt för ett fint svensk-designerad iPad fodral).