onsdag 12 januari 2011

Sydda klappar #4

Photobucket


Vad? :::
Tre av mina syskonbarn fick varsin kudde i julklapp.

Mönster :::
Inget. Ett enkelt kuddfodral med dolt blixtlås.

Tyg :::
Lapptäckskudden är sydd av några provlappar möbelsammet inköpta på Tygverket, samt ett sidentyg inköpt på en kinesis butik på Ringvägen.
I den rosa-blå kudden återfinns bland annat en liten bit av Sven Fristedts Glada blad, rosa bäckebölja samt ett pastelligt barntyg med figurer på. Resten av kudden består av ett rosa-blått lite glansigt tyg. De flesta av tygerna har jag hittat bland min gudmors blivande mattrasor.
Fiskkudden är sydd av en stuvbit bomullstyg med tryck. Från Borås om jag inte minns fel. Baksidan (som inte finns på bild) är sydd av jeanstyg från en sönderklippt kjol.
Själva innerkuddarna är billigast tänkbara från ikea, 33x33 cm. Om jag inte minns fel kostade de 7 kronor styck. Riktiga budgetjulklappar alltså :)

Bra :::
Att jag fick öva på att sy dolda blixtlås, något som jag oftast brukar undvika. Gick hyfsat bra.

Dåligt :::
Inget.

2 kommentarer:

Katarina sa...

Vad fin "lapp-kudden" var! Den gillade jag skarpt :-) De soffkuddar jag har på planeringsstadiet kändes plötsligt smått trista - kanske skulle frångå den enfärgade planen och göra något mera avancerat. Tack för inspiration!

::: Koolon : sa...

Tack! Kul att få inspirera :) Lappkudden var riktigt kul att sy. Jag hittade lapparna i Tygverkets fyndlåda och visste direkt vad jag skulle ha dem till. Lämpligt nog hade jag ett matchande tyg hemma i hyllan, så det var ett snabbt, roligt och enkelt syprojekt.