onsdag 15 juni 2011

Very Vera


Vad? :::
Min mesta stamkund är ettåriga Veras mamma som beställt fler Koolonplagg än någon annan. Nyligen beställde hon den här klänningen i singoallamodell, med namnapplikation nedtill på bakstycket. Bokstäverna är i typsnittet VAG Rounded, som skapades för Volkswagen 1979 (både jag och Veras mamma arbetar som tidningsformgivare, så självklart var det viktigt att välja rätt typsnitt!).

Tyg :::
Robottrikå som jag köpt av Lilofant. Bokstäverna är i mjukaste babycord, smalspårig manchester, inköpt på Syfestivalen för några år sedan. Till applikationen använde jag vliesofix och totally stable från Tygverket.

Mönster :::
Singoallamönster ur Welinder, storlek 74-80.

Bra :::
Kul idé med namnet baktill. Och bra att Vera heter just Vera och inte, säg, Cornelia...

Dåligt :::
VAG Rounded är ett fint typsnitt, men det hade nog varit enklare att sy fast applikationen om vi i stället valt ett vanligt sanseriftypsnitt, som till exempel Arial Black som jag använde här och här. Nu blev applikationen inte helt perfekt i rundningarna, hmmpf.

2 kommentarer:

Lena sa...

Joho, det blev visst perfekt med applikationen. Och hela klänningen är superfin. Ska mata henne med mycket jordgubbar i sommar så växer hon nog snart i den!

Liselotte sa...

Veras mor skickade precis länken till din blogg. Jag tror att jag också ska bli din stamkund...=)