tisdag 28 juni 2011

Utmaning: Om att sy på liv och död



31 quetzales i veckan i 65 veckor, sammanlagt 2015 quetzales (knappt 1700 kronor). Så mycket kostar det att köpa en sprillans ny trampsymaskin av märket Janome i Guatemala. Om man till äventyrs har råd att betala kontant så sjunker priset till 1049 quetzales. Kaffepengar för de allra flesta svenskar, men en stor summa pengar i ett land där nära hälften av alla barn under fem år lider av undernäring och 13,5 procent av befolkningen lever på under 1 dollar per dag.
Guatemala är känt för sitt textila hantverk med rötterna i mayakulturen. Att väva och sy varor för att sälja till turister är en av de främsta inkomstkällorna för många familjer. Jag besöker Guatemala varje år som reseledare för en kvinnoresa i Gränslösa resors regi. Jag upphör aldrig fascineras av kreativiteten och hantverksskickligheten bland de tusen och åter tusen guatemalaner som väver och syr timme efter timme, dag efter dag, året om. Bra att komma ihåg ibland när jag suckar över något som måste sys klart...

Utmaning :::
Vill du vara med och hjälpa en guatemalansk familj att säkra sin försörjning? Gör som jag och låna ut minst 25 dollar till Diego Albaro Huinac Tzun genom organisationen Kiva. Det saknas just nu 625 dollar för att han ska få sitt lån på 775 dollar för att utveckla sin skräddarverksamhet.
Jag lånar ut 25 dollar och utmanar er andra att göra det också.

Sprid gärna detta till så många ni kan! Länka hit, eller skriv ett eget inlägg om ni vill vara med.

PS Bilden tog jag på en vitvarubutik i staden Chichicastenango tidigare i år. Visst är symaskinen vacker?

Inga kommentarer: