måndag 13 september 2010

Klart cykeln klär i rosa

Vad? :::
Jag fyllde nyligen jämnt och fick en finfin cykel av mina arbetskollegor. Inför premiärcykelturen idag snodde jag ihop ett sadelskydd i färgglad vaxduk.

Tyg :::
Mexikansk vaxduk i härligt kitchigt mönster. Jag köpte vaxduk i tre olika mönster inför min 40-årsfest, och dekorerade borden med blommor i glada färger, fina servetter från Iittala och allsköns glasljusstakar. Det blev riktigt fint.
Självklart köpte jag vaxduken med baktanken att jag skulle kunna sy något roligt av den senare. Det här blev första alstret. Det lär följas av fler – hakklappar, förkläden, väskor, necessärer ... Endast fantasin sätter gränser.

Mönster :::
Egentligen är det ju bara att masa sig ut och rita av cykelsadeln för att få ett sadelskydd som passar perfekt. Men jag använde faktiskt ett mönster, från en dansk veckotidning. Skyddet består av två delar som sys ihop och förses med resår nedtill.

Bra :::
Jag är barnsligt förtjust i dessa mexikanska, plastiga vaxdukar. Kanske för att de påminner mig om mina år i Centralamerika, där de ofta förekom på borden på enklare restauranger? Eller kanske bara för att jag tycker om färgerna.
Extra kul också att jag redan fått beställning på två sadelskydd till. Jag gör gärna fler, det är bara att höra av sig.

Dåligt :::
Inget, faktiskt.

4 kommentarer:

á Yeliqa sa...

Vad kul att du hänger med på utmaningen! Ju fler vi är desto mer inspiration och hjälp får vi utav varandra :)
Jag har lagt till dig på listan så det blir lätt för de andra att hitta igen dig :)

Lycka till!

Wimsan Mari sa...

Vad kul att du hamnade i tidningen. Håller med dig om att man håller liksom inte på sig själv. Man mesar, precis som du sa. Nej, vi får börja stå upp för oss själva och säga " jag är duktig på att sy !!!" utan att för den delen skryta. Det är ju inget skryt, bara ren fakta !
Jag säger till dig "keep up the good work" för du gör så himla fina saker.

helena sa...

Hej! Nu följer jag din blogg! Jätteinspirerande. Inte alls duktig på att sy men nu ska jag våga! Helena

::: Koolon : sa...

Wimsan Mari: Tack – klart vi gör fina saker :)
helena: Tack för berömmet. Övning ger färdighet, det är bara att sätta igång!