söndag 11 juli 2010

Fjäril i grönt

Vad? :::
En ärmlös omlottklänning i storlek 80. Egentligen sydd som en del av en beställning till två tvillingtjejer, men när jag hade sytt klart klänningarna insåg jag att de nog var en storlek för stora. Ingen skada skedd, istället sydde jag två a-linjeklänningar till tvillingarna, och behöll fjärilsklänningarna själv. Den andra, i a-linjemodell med knäppning på axlarna och ceris kantband, är nu såld (ska försöka fixa fram en bild, tog ingen innan den såldes). Denna är till salu.

Tyg :::
Ett av flera fina tygprover som min mamma fått av en väninna, vars man var resande i tyger. Bomull, sent 1960- eller tidigt 1970-tal skulle jag tro.
Vita kantband, och i midjan ett slags brodyr som jag fått av min kära mor. Tjusig 60-talsknapp i vit plast, också från mammas gömmor.

Mönster :::
Ett omarbetat Ottobremönster, minns inte från vilket nummer.

Bäst :::
Tyget är så fint, som en tavla! Och definitivt ett av alla dessa tyger som blir ännu finare när man syr något av det. På tyghyllan såg det lite gyttrigt ut, mönstret framträder bättre nu.

Sämst :::
Modellen är inte helt lyckad. Jag har inte provat den på någon ännu, men jag misstänker att den inte går tillräckligt mycket omlott fram. Vad gör man då? Syr en liten underklänning i vitt, kanske?

2 kommentarer:

Elin sa...

Superfin. Men jag som har svårt att få på tjejerna de få klänningar de har, ska nog inte köpa;)
/Elin

Anonym sa...

Jättefin!
Det gör inget att det glipar, jag kör alltid body under för att blöjan ska sitta på plats. Därför blir det inga långärmade klänningar för oss.